UTSUSHI
24 Ekim Perşembe 20.00
Zorlu PSM Turkcell Sahnesi
Avantajlı Dönem: 1.400 TL, 1.200 TL, 950 TL, 650 TL, 500 TL
Genel Dönem: 1.750 TL, 1.500 TL, 1.200 TL, 800 TL, 650 TL
Eczacıbaşı Genç Bilet: 20 TL
25 Ekim Cuma 20.00
Zorlu PSM Turkcell Sahnesi
Avantajlı Dönem: 1.400 TL, 1.200 TL, 950 TL, 650 TL, 500 TL
Genel Dönem: 1.750 TL, 1.500 TL, 1.200 TL, 800 TL, 650 TL
Eczacıbaşı Genç Bilet: 20 TL
Amagatsu’nun benzersiz estetiği ve topluluğunun eşsiz dansçılarından
yaşamın ve doğanın güzelliğine övgü
Japonya’nın evrensel kültür mirasına en çarpıcı hediyelerinden biri
olan butoh dansının büyüleyici, şaşırtıcı ve insanı derinden etkileyen
dünyasına davetlisiniz!
Yaklaşık 45 yıl önce Le Monde
gazetesinden Colette Godard, Nancy Festivali’nde Sankai Juku’yu ilk kez
izlediğinde nefes almayı unutacak kadar yoğun bir deneyim yaşadığını yazıyordu.
1980’lerin başında Avrupa’yı Butoh ile tanıştıran büyük usta Ushio Amagatsu,
Mart ayında hayata veda edene kadar topluluğu Sankai Juku ile çıktığı
turnelerle bu dans türünün tüm dünyada büyük bir hayran kitlesi edinmesine
öncülük etti. Madonna, 1988 tarihli Nothing
Really Matters şarkısının video klibinde Butoh’tan ilham alıyordu.
Japonya’da 1950’lerin Batı’yı taklit eden avangart dans akımlarına
tepki olarak doğan Butoh, Japon halkının fiziksel özelliklerinden ve doğal
hareketlerinden yola çıkan bir estetiği benimseyerek oyuncu bir hayal gücü ve
absürt ortamların kullanımıyla tabular da dahil pek çok konuya eğildi.
Bedenleri tümüyle beyaza boyanmış erkek dansçılar tarafından icra edilen Butoh,
kazınmış saçlar, pençe yapılmış eller, sessiz çığlıklarla açılmış ağızlar ve
grotesk kostümlerle tanınıyordu. Butoh dansçılarının ikinci kuşağından olan
Amagatsu, bu dansı sadece yeni bir teknik veya akademik stil olarak kabul
etmeyip daha ziyade insanlığın ortak bir duygusuna, evrensel huzura kavuşmak
için bedensel bir ifade biçimi olarak ele aldı. Sanatçı Butoh’u dünyayla ilişki
içinde, yaşama, ölüme ve evrenselliğe dair tutku dolu bir anlayışı açığa vurmak
üzere şekillendirdi.
Uluslararası festivallerden gelen yoğun istek üzerine yaratılan Utsushi, Amagatsu’nun 45 yıllık
sanatının özünü yansıtan bir retrospektif olduğu gibi kendi içinde bütünlüklü
yeni bir eser. Sanatçı, Kinkan Shonen
(1978), Shijima (1988), Yuragi (1993), Hiyomeki (1995), Hibiki
(1998), Kagemi (2000) ve Toki (2005) başlıklı koreografilerinden
sahneler kullandığı Utsushi’de bir derleme yapmanın ötesine geçerek eserleriyle
doğa arasında nefes kesici bir diyalog kuruyor. Rüzgârla savrulan kumların bile
koreografinin bir parçasını oluşturduğu bu eserde her şey birbiriyle ilişki
içinde: Sanat doğayla bütünleşiyor ve izleyicileri de içine alıyor.
Estense dergisinin yazdığı gibi, “Utsushi, yaklaşık bir saat
boyunca izleyicileri sonsuz ve evrensel bir anın içinde tutuyor.” Sahnede dans
eden altı beyaz figür aracılığıyla mutluluk, üzüntü, acı ve umutlarını ifade
eden aslında insanlığın kendisi. Amagatsu’un incelikli ve net görsel dili
sadece bedenleri değil, ruhları harekete geçiriyor ve insan doğasının
gizemlerine eğilirken izleyicilerin duygularında yankı buluyor.
1980’lerden bu yana tüm dünyada fırtınalar estiren Sankai Juku, Japonya
ile Türkiye arasında diplomatik ilişkilerin tesisinin 100. yıldönümü
vesilesiyle ilk kez ülkemize gelerek 28. İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında
İstanbullu izleyicilerle buluşuyor.
SANKAI JUKU
Koreografi ve Tasarım Ushio Amagatsu
Yönetmen Yardımcısı Semimaru
Müzik YAS-KAZ, Yoichiro Yoshikawa
Sahne Amiri Keiji Morita
Işık Tasarımı Satoru Suzuki
Ses Tasarımı Junko Miyazaki
Ortak Yapımcılar CNCDC Chateauvallon (Fransa),
Sankai Juku (Tokyo, Japonya)
Değerli Katkılarıyla Shiseido, Japonya Devleti
Kültürel İlişkiler Ajansı
Dansçılar Sho Takeuchi, Akihito Ichihara,
Ichiro Hasegawa, Dai Matsuoka, Norihito Ishii, Shunsuke Momoki
Yaklaşık 70’ sürer; ara yoktur.
Yaş Sınırı: +13